Thuisleven.com > Spellen & Puzzels > Second Chance van White Goblin Games

Second Chance van White Goblin Games

Puzzelen met Second Chance van White Goblin Games. Door wat geluk te hebben met de kaartjes die je krijgt en met wat ruimte op het veld moet je proberen om je veld zo vol mogelijk te maken. Hoe voller de kaart des te groter de winkans is! Geïnteresseerd? Lees dan snel verder!

Spelregels Second Chance

Elke speler ontvangt een leeg rasterveld, een potlood en een van de 13 start-puzzelstukkaarten. Nu is het de bedoeling om het puzzelstukje van de startkaart op het midden (te herkennen aan de cirkel) van het lege rasterveld te tekenen. Het centrumveld moet hierbij bedekt worden, hoe je het puzzelstukje tekent is verder geheel aan jouw. Schud de 40 puzzelstuk kaarten en leg deze in een gedekte stapel op tafel. De 3 overzichtskaarten mogen erbij liggen op tafel om tussendoor te spieken welke puzzelstukken er allemaal in het spel zitten. Nu kan het spel beginnen.
Tip: Maak eerst de omtrek van het puzzelstukje en kleur hem daarna pas in.

Tijdens elke ronde trekt een speler 2 kaarten en legt deze open op tafel. Elke speler kiest nu één van de kaarten uit die hij/zij wilt tekenen op zijn Second Chance veld. Heeft iedereen een puzzelstuk getekend, dan mogen de kaarten op de aflegstapel en worden de volgende twee kaarten open gedraaid.

Let op:

  • Je mag de puzzelstukken draaien en keren.
  • De puzzelstukken mogen aangrenzend of los getekend worden.
  • Je mag de positie van al getekende puzzelstukken niet veranderen
  • Je mag de puzzelstukken niet overlappen (ook niet voor slechts één stukje).
  • Alle puzzelstukken moeten binnen het raster worden getekend. Ze mogen dus niet uitsteken!

Lukt het je niet om één van de kaarten op je raster te plaatsen dan wacht je geduldig tot alle andere spelers klaar zijn. Je draait nu een extra kaart open, deze kaart geldt alleen voor jouw! Dit is namelijk je ‘Second Chance’. Lukt het ook nu niet om het puzzelstukje op je raster te plaatsen dan val je uit voor de rest van het spel. Noteer wel een “1” in een leeg veld. Deze “1” heeft twee functies:

  1. Het vult een veld.
  2. Het breekt een gelijke stand aan het einde van het spel (meer hierover later).

Er kan er maar één de winnaar zijn, toch?!?

zoals bij elk spel, komt ook dit spel eens aan zijn einde. Bij dit spel is het einde van het spel op 3 manieren mogelijk:

  1. Alle spelers zijn uitgevallen.
  2. De stapel met puzzelstukkaarten is leeg.
  3. Iemand vult zijn volledige raster.

Degene die de minste lege vakjes heeft op zijn raster kaart heeft gewonnen. Kortom degene die zijn volledige raster weet te vullen is direct de winnaar. Is er een gelijke stand maar is er een “1” in het spel dan wint deze het spel. Aangezien hij het eerste was.

Solospel

Heb je geen zin in een spelletje met iemand anders, of wilt niemand met jouw een spel spelen? Dan heb je met dit spel geluk, het is namelijk ook heel goed in je eentje te spelen. Tel elke keer het aantal lege velden op die nog over blijven. Het doel hierbij is om onder de 10 lege velden te blijven van drie gespeelde potjes.

Conclusie

Een erg leuk spel dat je met één of meerdere spelers kun spelen. Het is een makkelijk spel waarbij ook jonge kinderen het snel onder de knie zullen hebben. Afhankelijk van leeftijd zit er wel een flink verschil in het spel. Zo hebben kinderen nog niet de strategische inzichten zoals volwassenen deze hebben. Toch hoeft niet perse een belemmering te zijn heb ik gemerkt.

Wat is jouw favoriete spel?

Miranda

Verloofd met Tom en moeder van Daan, Vera, Tim en Iris.
Ik ben dol op koken en bakken. Op Thuisleven zul je dan ook met regelmaat een nieuw recept voorbij zien komen. Verder houd ik van vakantie's, dagje uit, winkelen, de zon, gamen, kinderboeken (voor) lezen en spelletjes spelen/gamen.

1 reactie