Keezenspel met spelregels
Thuisleven.com > Spellen & Puzzels > Keezenspel, Hollands en oergezellig (met spelregels)

Keezenspel, Hollands en oergezellig (met spelregels)

14264851_974918255963724_6564315504888422169_nWij vinden het leuk om op de camping ’s avonds een spel te doen, dus dit ging mee op vakantie! Een bord en kaartspel in één, is dat wat? Ik moet zeggen dat wij, vanaf de eerste keer dat wij Keezen speelden, er fan van zijn! Het Keezenspel: Het gezelligste bord- én kaartspel!

Keezenspel

Bij de aanblik van de doos denk je aan Mens erger je niet met een combinatie van een gewoon kaartspel. Bij het spel zitten geen dobbelstenen, door het gebruiken van de kaarten kan je stappen zetten, vooruit en soms ook achteruit. Je begint met het kiezen van een kleur pionnen, daarna worden de kaarten gedeeld en begint het spel. Na elke ronde krijg je weer nieuwe kaarten. De eerste ronde begin je met 5 kaarten en daarna 4 per speler. Wie als eerste al zijn pionnen binnen heeft is de winnaar!

Je kan het ook spelen met kinderen vanaf 6 jaar. Onze zoon is 6 en deed gezellig mee! Hij had wel wat moeite met de kaarten vast houden en pionnen verzetten, maar hij vond het erg leuk en spannend. Voor hem was het nog wel moeilijk om bij de zeven te kiezen tussen in 1 x zeven stappen of verdelen tussen twee pionnen, maar dat maakt het wel leuk en leerzaam, keuzes maken.

Voor wie is het Keezenspel geschikt

Je kan het spelen vanaf 2 spelers, maar met meer is leuker, meer onvoorspelbaar! Met kinderen is het al wel te spelen maar vind het toch voor een oudere doelgroep geschikt!

Spelregels van het Keezenspel

Voorbereiding:
Eén speler wordt als startspeler gekozen. Hij of zij is een aantal ronden de deler, afhankelijk van het aantal spelers (je deelt de kaarten totdat de kaarten op zijn).
De deler deelt in de eerste ronde 5 kaarten per speler, de volgende rondes steeds 4 per speler. Het spel wordt met de klok meegespeeld. de speler links van de deler mag beginnen.

Kaartverdeling:

Bij 2 spelers wordt er gespeeld met 26 spelkaarten; een half spel kaarten. Kies hierbij twee symbolen, waarvan één rood en de ander zwart.
Bij 4 spelers wordt er gespeeld met 52 kaarten; een volledig dek kaarten.
Bij 6 spelers wordt er gespeeld met alle 78 kaarten.

Verloop van het spel:

Als je aan de beurt bent, mag je een kaart opgooien in het vak in het midden van het spelbord. Afhankelijk van de kaart verplaats je jouw pion. Op het tegeltje staat welke betekenissen de kaarten hebben. Aan het begin van het spel heb je een opzetkaart (aas of heer) nodig, om een pion op het spelbord te mogen zetten. Dit geldt ook in het verder verloop van het spel. Let op: als je een kaart op kunt gooien, is dat ook verplicht. Zelfs als dit betekent dat je nu jouw eigen pion van het bord slaat. Er kan alleen geen kaart worden opgegooid als je geen pionnen meer in het spel hebt én geen opzetkaart hebt.

Kun je echt geen kaart opgooien? Dan lever je alle kaarten in (leg ze dan op de stapel in het midden) en je wacht op de volgende ronde. Zodra alle spelers hun kaarten kwijt zijn, deelt de deler de volgende ronde. In de rondes ná de eerste ronde krijgt elke speler steeds 4 kaarten.

Overige regels:

14212212_974918655963684_9070197242537885889_n

* Bij het opgooien van kaarten is niet van belang of de kaart qua getal of figuur overeenkomt met de laatst opgegooide kaart, zoals bij bijvoorbeeld het kaartenspel ‘pesten’ wel het geval is.
* Staat een pion op zijn beginpositie? Dan mag hij niet ingehaald of geslagen worden. Ook ruilen door het spelen van een boer is niet mogelijk als je pion op zijn beginpositie staat.
* Pionnen die al in het hok staan mogen niet worden ingehaald. Je moet dus de eerste pion helemaal naar voren spelen om al jouw pionnen in het honk te krijgen.

Op het tegeltje staan de betekenissen:

Aas- nieuwe pion opzetten of 1 stap vooruit
Heer- nieuwe pion opzetten
Vrouw- 12 stappen vooruit
Boer- wisselen met pion andere speler
10 stappen vooruit
9 stappen vooruit
8 stappen vooruit
7 stappen vooruit of splitsen over 2 pionnen
6 stappen vooruit
5 stappen vooruit
4 stappen achteruit
3 stappen vooruit
2 stappen vooruit

Inhoud van de doos

1 dubbelzijdig spelbord,
1 spel kaarten,
1 tegeltje met beknopte spelregels en houten pionnen in 6 kleuren.

Je kan het spelen van 2 – 6 spelers, vanaf 6 jaar. Hoe meer er zijn hoe leuker het wordt!

Lees ook: ‘Het klokje rond’ met Tiptoi van Ravensburger
En lees ook: Het Grote Basisschoolspel- Noordhoff Uitgevers
Wellicht ook interessant: Flo Fladdermuis

24 reacties

  • Nou zeg… deze spelregels zijn anders als de versie die wij hebben…
    Zijn dit de spelregels die zo in de doos bij zitten? Dan ga ik deze regels maar ’s proberen, misschien dat het dan iets spannender wordt.

  • Ik heb geen reactie. Wel een vraag. Als je een pion op de start hebt en ook een die bijna thuis is maar niet in je huisje kunt; mag je dan wel verder gaan met die bijna thuis is ook al moet je dan over je eigen start pion springen?

  • Wij hebben van een ervaren speler gehoord dat wanneer je met een oneven aantal spelers speelt, dus met de bijbehorende aanvulling, en je dus individueel speelt, de tien betekent dat je met een pion van een van je tegenstanders moet spelen. Als je tegenstander dus b.v. bijna thuis is kun je met zijn pion de ingang voorbij en moet hij weer een rondje. Is wel leuk maar we kunnen dat in geen enkele spelregel vinden

  • Als mijn maat alle pinnetjes binnen heeft, krijgt deze dan nog wel kaarten om op te gooien, en mij daarbij te helpen. Of stopt mijn maat dan met spelen, en krijgt deze geen kaarten meer?

    • Wij spelen doorgaans met 4. Wat mij niet duidelijk is welke pionnen je mag spelen bij een vier, een zeven en een boer?

  • Je staat met je pion op je startpunt en je hebt kaart 4.
    Ga je 4 plaatsen achteruit.
    Mag je hiermee naar binnen of speel je gewoon de hele ronde uit?

  • wij spelen het in duo’s.
    Telkens als de kaarten zijn gedeeld ruil je eerst, liefst een tactische kaart, met je duo speler. (niet voor anderen zichtbaar)
    Deze partner zit niet naast je, dus diagonaal, of bij zes personen 2 plekken verder. het is dan de bedoeling om samen als eerste alle pionnen in het thuishonk te krijgen.
    voorbeeld: je hebt een boer en je partner is als eerste aan de beurt na de deler. en een tegenstander is bijna thuis met een pion. dan geef je de partner de boer zodat hij 1 van z’n pionnen kan wisselen met deze tegenstander, die daardoor weer verder van huis terecht komt. Je kunt elkaar zo dus helpen of samen anderen dwarsbomen/frustreren. daar zijn veel varianten op te bedenken. hierdoor wordt het spel veel tactischer en het verloop minder voorspelbaar.

  • Ik heb het spel gekocht, maar begrijp het niet helemaal. Krijgt de ene spelen de harten kaarten en de andere de schoppen bijv. ? En maakt het niet uit wat je opgooit qua kleur, dus harten hoeft niet op harten?? …