Stuur de drone! van Uitgeverij Kwintessens

Lezen is leuk!
En lezen is leerzaam.
Verhalen kunnen je aan het denken zetten over
wie je bent en hoe je met anderen omgaat.
Daar kun je verder mee!

Al eerder schreef ik recensies van kinderboeken waar bovenstaand gedichtje voorin het boek staat. Spannende boeken, en met een leerzame onderliggende gedachte. Hoe ga je bijvoorbeeld met zwervers om, of met mensen die het veel minder hebben dan wij? Het boek Stuur de drone! is ook zo’n boek. Onwijs spannend, maar hoe ga je om met vluchtelingen die bij je in de buurt komen wonen?

Stuur de drone!

Tim en Nora zijn broer en zus. Hun vader is heel vaak op reis voor zijn werk. In de periode dat hij thuis is, trekt hij veel op met zijn kinderen. Zo bouwt hij samen met Tim een drone. Tim is er heel blij met en gaat ook regelmatig op pad met zijn drone. Op een nacht stormt en onweert het heel erg en op veel plekken in hun dorp is er lekkage doordat daken stuk gegaan zijn. Een aannemersbedrijf kan al het werk niet meer aan, een dakinspectie kost veel tijd. De drone van Tim biedt uitkomst. Op deze manier kun je op een snelle en makkelijke manier het dak inspecteren zonder dat je het dak op hoeft te klimmen. Maar op Ć©Ć©n van de filmpjes ontdekt Tim wat anders ….

In de klas van Nora en Tim komen twee nieuwe kinderen. Het zijn kinderen die wonen in een AZC. De moeder van Tim en Nora helpt veel in het AZC en ze organiseren een feest om de vluchtelingen een speciaal welkom te heten. Een klasgenoot, Zeger, vindt het allemaal maar niks.
Maar dan gebeurt er iets waardoor Nora en Zeger gewond in het ziekenhuis terechtkomen. Zeger is gewond geraakt omdat hij als een held Nora bevrijdde van een enge hond. En dan zien ze de andere kant van Zeger. Tim trekt nu meer met Zeger op en ontdekt dat de broer van Zeger iets heel ergs van plan is met het AZC. De tijd gaat dringen en Tim probeert het te voorkomen. De drone blijkt weer de uitkomst …

Mijn mening

Dit boek is een leuk en spannend boek voor kinderen die op AVI M7/E7 lezen. Het verhaal is echt een spannend verhaal en ik denk dat heel veel kinderen en van zullen gaan dromen dat ze ook een drone zullen krijgen. Wat is het tof ‘speelgoed’. Daarnaast is het boek ook leerzaam. Stel je voor dat er bij jou in de buurt ook een AZC komt en dat er bij jou ook vluchtelingenkinderen in de klas komen? Hoe ga je er dan mee om? En hoe zorg je ervoor dat ook zij zich snel thuis zullen voelen?
Al is het een kinderboek; ook ik vind het heerlijk om zulke boeken te lezen!

Productinformatie

Stuur de drone!