Mag je taart op een hond gooien
Thuisleven.com > Entertainment > Boeken > Kinderboeken > Recensie: Vragenfeestje

Recensie: Vragenfeestje

Een gesprek aangaan met je kinderen, op een luchtige manier met luchtige vragen. Een boek wat uitnodigt om eens lekker door te vragen waarom iets wel of waarom iets juist niet mag. Dat kan met dit geweldige boek: ‘Mag je taart op een hond gooien?’ van Jan en Niko Prinsen. Geeft u maar eens antwoord op deze vraag?! Waarom mag je dan geen taart op een hond gooien? Ik zou het zelf alleen al heel jammer vinden van de taart. Ik lust wel een stukje …

Mag je taart op een hond gooien?

Eric en zijn zusje Anna willen weten waarom sommige dingen wel mogen en andere dingen niet. En jij kunt ze daarbij helpen. Weet jij het antwoord? Of bedenk het samen met je vader, moeder, broer, zus of opa en oma. Op elke linkerpagina staat een vraag en op de rechterpagina een bijbehorende tekening. Op de tekening is duidelijk te zien waar de vraag over gaat. Enkele vragen zijn: Mag je een tram besturen? Mag je in je zwembroek in de sneeuw lopen? Mag je ’s nachts in de zandbak spelen?

Elin is helemaal weg van het boekje. Ze pakt het elke keer weer om het zelf te ‘lezen’. Niet dat ze al echt kan lezen, maar de vragen zijn makkelijk te onthouden, en de bijbehorende tekeningen zijn zo gemaakt dat je bij bijna alle tekeningen direct ziet wat de vraag is.
Wat opvalt is dat je bijna alle vragen met ‘nee’ beantwoord. Al zijn er ook vragen tussen die je best met ‘ja’ kan beantwoorden, maar het zijn wel dingen die je gewoon niet doet. Toch is het leuk om er over door te praten waarom je het dan niet doet. Een tram besturen mag je als kind natuurlijk echt niet, maar ’s nachts in de zandbak spelen kan toch best wel?
Toch vind Elin de waaromvragen nog best moeilijk. Op heel veel vragen geeft ze als antwoord ‘omdat het gevaarlijk is’. Daarom is het goed voor haar om te oefenen met vragen beantwoorden en ook te leren om kritisch na te denken.

Wij vinden het dus een erg leuk boekje!

Productinformatie

Titel: Mag je een taart op een hond gooien