Luisterboek Buiten is het oorlog
Thuisleven.com > Entertainment > Boeken > Kinderboeken > Luisterboek Buiten is het oorlog

Luisterboek Buiten is het oorlog

ā€œMAMA, mama wist jij dat Schiphol gebombardeerd werd?ā€ roept mijn zoon luidkeels door huis nadat hij het eerste stukje van de luister-cd gehoord heeft. ā€œNee, dat wist ik niet. Wel dat Rotterdam gebombardeerd isā€. ā€Ja dat weet ik alā€. En zoef weg is hij weer. Een hele middag is hij op zijn kamer te vinden om de luister cd te beluisteren, af en toe komt hij even zijn verhaal doen en dan gaat hij weer naar boven. Hij is er maar druk mee. Niet alleen om alles goed te beluisteren, ook de informatie verwerken kost de nodige aandacht.

Luisterboek Buiten is het oorlog

Terwijl ik de was aan het opruimen ben vang ik stukken van de luister-cd op. Het is duidelijk gesproken en de stemmen zijn prettig om naar te luisteren. Hierdoor maakt het niet alleen dat het verhaal makkelijk te volgen is, ook de beleving eromheen is makkelijker in te beelden. Na een aantal dagen komt zoonlief met de cdā€™s aanzetten en geeft duidelijk aan dat hij het zeer interessant vond. Dat zijn interesse nog meer gewekt is in de oorlog is zeker merkbaar. Tijdens het ā€œpraat uurā€ aan tafel komen er ineens hele andere onderwerpen op tafel die bespreekbaar gemaakt worden. Door het verhaal van Anne Frank zijn deze vragen ook gericht naar wat zouden wij doen?

Anne Frank

Het verhaal van Anne Frank grijpt mensen nog steeds aan. Miljoenen jongeren en volwassenen lezen haar dagboek en ook jonge kinderen horen thuis of op school over Anne, de Jodenvervolging en de Tweede Wereldoorlog. Met hun klas of familie bezoeken zij het Anne Frank Huis. Uitgeverij Ploegsma vatte daarom het plan op om speciaal voor kinderen vanaf acht jaar een boek te maken. Het doel: een zorgvuldige en liefdevolle beschrijving van Annes leven die inhoudelijk zo dicht mogelijk bij de historische bronnen en feiten blijft. Janny van der Molen aanvaardde die uitdaging. Zij dook in de archieven, bezocht de woning van de familie Frank aan het Merwedeplein en het Achterhuis aan de Prinsengracht, reisde naar Westerbork, Auschwitz en Bergen-Belsen, en schreef een indrukwekkend (voor)leesboek. Janny van der Molen beschrijft het leven van Anne Frank aan de hand van tien themaā€™s: lachen, familie, school, oorlog, angst, onderduiken, schrijven, moed houden, verliefd zijn en verraad. In korte inleidingen volg je als lezer de ontwikkelingen in de buitenwereld, en dankzij de trefzekere balans die de schrijfster bewaart tussen emotie en informatie leef je mee met die gebeurtenissen Ć©n met de belevenissen van de jonge Anne. De kleurrijke illustraties van Martijn van der Linden en de historische fotoā€™s completeren het boek.

Info en waar te koop

Auteur: Janny van der Molen
Uitgeverij: Ploegsma
ISBN:Ā 9789021674452
Het luisterboek “Buiten is het oorlog” is o.a. te koop bij Bol.com voorĀ ā‚¬14,99

Ik ben de eigenaar van Thuisleven, getrouwd met Tom en samen hebben we vijf prachtige kinderen: Daan, Vera, Tim, Iris en Evi. Aangezien Tom meer dan een full-time job heeft, hebben wij er bewust voor gekozen dat ik thuis ben voor de kinderen. Thuis focus ik mij op allerlei zaken: financiƫn, koken, tuin en moestuin, schoonmaken, boodschappen maar ook speel en leer ik veel met de kinderen. Met de kennis als thuisblijf moeder hoop ik anderen te inspireren.