De Tijdrovers. Een avontuurlijk en gepersonaliseerd kinderboek (recensie)
Thuisleven.com > Entertainment > Boeken > Kinderboeken > De Tijdrovers. Een avontuurlijk en gepersonaliseerd kinderboek (recensie)

Een fantasierijk verhaal, dat nooit hetzelfde is, waarin je kind de hoofdrol kan spelen enĀ waarbij het verhaalĀ zelfsĀ nogĀ verdergaatĀ terwijl je het boek al hebt uitgelezen? Bestaat dat? Ja, dat bestaat! Want dat is het geval met het avontuurlijke fantasieverhaal ‘De Tijdrovers’. Ik vertel je er graag over.

Personaliseren

De Tijdrovers is een bijzonder kinderboek dat geschreven is voor kinderen in de leeftijd van 7-10 jaar. Het is een boek dat je zelf kunt samenstellen. EerstĀ mag je zelf vier namen invoeren van de personages die het meest voorkomen in het verhaal.Ā Je kunt aangeven of de persoon een jongen of een meisje is.Ā Ik hebĀ gekozen voor de namen van onze kinderen, mijn man en mijzelf. Dus ons hele gezin speelt een rol in dit boek!

Daarna kun je ook nog kiezen welke wending het verhaal gaat nemen. Gaat de reis over land of door de lucht? Welk dier speelt een kleine rol in het verhaal? Een draak, een krokodil of een stekelvarken? En wat voor activiteit is er op het plein? Is er een markt, een kermis of een concert? Als laatste kun je er ook nog voor kiezen om een persoonlijke boodschap toe te voegen die op het voorblad wordt afgedrukt. Wanneer je alles hebt ingevuld, kun je een preview van het verhaal bekijken. Ben je tevreden? Dan moet je nog een keuze maken op welke wijze je het boek wilt ontvangen. Je kunt kiezen voor het verhaal in boekvorm of in een pdf exemplaar. Het invoeren van de verschillende keuzes gaat snel en makkelijk. Op de site van De Tijdrovers worden de stappen ook goed uitgelegd.

Het verhaal van De Tijdrovers

In onze versie van het boek begint het verhaal bij Sara die op een dag te horen krijgt dat ze gaan verhuizen naar het huis van Gropa Drop, oftewel het huis vanĀ haar grootopa. Grootopa is er niet meer, maar als Sara door het huis loopt heeft ze soms wel het gevoel dat hij er nog is. Gropa Drop stond bij iedereen bekend als de man die zelf zijn dropjes maakte. Wanneer het tijd is om te gaan slapen gaat Sara naar bed. En dan wordt ze ’s nachts wakker van een fel licht…
Het felle licht komt van het schilderij aan de muur. Wanneer Sara voor het schilderij staat begint het meisje op het schilderij tegen haar te praten. Anna nodigt Sara uit om bij haar te komen. Ze mag drie dingen meenemen. Sara kiest voor de dropjes van Gropa, een leesboek en Bliepje de robot. De spullen stopt ze in haar schooltas en via het schilderij komt Sara in de wereld van Anna terecht.

Al vrij snel gebeurt er iets vreemds, iedereen om Sara heen staat stil. Sara is de enige die zich kan bewegen, Sara ontdekt dat de Tijdrovers de tijd stil zetten zodat ze kunnen stelen. Na een tijdje kan iedereen zich weer bewegen en Sara vertelt wat ze heeft gezien. En dan begint het echte avontuur. Ze gaan de Tijdrovers achterna en onderweg beleven ze van alles. Zal het ze lukken om de Tijdrovers te laten stoppen?

Mijn mening

Het boek de Tijdrovers is het eerste boek van Bavo de Cooman. Hij heeft een bijzonder, avontuurlijk enĀ spannend verhaal geschreven. Als de tijd stil staat gebeuren er onverwachte en ook welĀ grappige dingen waardoor je nieuwsgierig wordt om verder te lezen. Zo moesten de kinderen erg lachen om het stukje waarin we lazen dat er veters aan elkaar werden gestrikt, maar vooral ook wat de gevolgen daarvan waren. De schrijver heeft een rijke fantasie, er gebeurt veel in het verhaal. Misschien soms net teveel, waardoor het meer een opsomming wordt dan een vertellend/beeldend verhaal.

Hier en daar worden er voor kinderen wat moeilijke woorden gebruikt. De woordenschat van je kind wordt door het voorlezen zeker verrijkt. Zodra je begint met lezen wil je wel heel graag verder lezen om te weten hoe het afloopt. Daarnaast is het ook erg leuk dat je er een gepersonaliseerd boek van kunt maken. Je had de gezichten van onze kinderen moeten zien toen ik begon met voorlezen. ‘HĆ© mama, dat ben ik’ en ‘kijk!! daar staat mijn naam!’ Wanneer je het boek uit hebt gaat de schrijver nog door met vertellen, op de laatste bladzijde van het boek lees je hoe je bij de zesĀ bonusverhalen kunt komen.

Het boek bestellen doe je bijĀ Tiny Tale’s Bookshop
Titel: De Tijdrovers
Auteur: Bavo de Cooman