Het energieke vrouwen voedingskompas
Thuisleven.com > Entertainment > Boeken > Kookboeken > Het energieke vrouwen voedingskompas

Het energieke vrouwen voedingskompas

Daar lig ik dan, met mijn pootje omhoog op de bank ‘Het energieke vrouwen voedingskompas’ te lezen. Een nieuw boek over voeding van Marjolijn Dubbers. Ze is een life style en voedingscoach, die door haar eigen burn out is gaan denken over de rol van voeding bij het herstel hiervan.

Het energieke vrouwen voedingskompas

Als ik het eerste hoofdstuk uit heb weet ik eigenlijk dat dit boek meer geschreven is voor een iets oudere vrouw. Met mijn 30+ en zonder alle overgangsverschijnselen en klachten kan ik me nog niet identificeren met de vrouw die dit allemaal schrijft. Neemt niet weg dat ik niet iets kan met de verschillende tips die ze geeft in haar boek omtrent hormonen en hormoon huishouding.

21 gezonde recepten

In haar boek staan maar liefst 21 gezonde recepten met allerlei super foods en gewone gezonde ingrediƫnten. Deze zijn gemakkelijk te maken, het meeste heb ik wel in huis. Alleen geen kokosolie want de een zegt dat is super gezond en de ander zegt juist van niet. Omdat ik niet meer weet wie ik moet geloven en ik de verpakking dus maar zelf heb gelezen en heb besloten dit niet in huis te halen, gebruik ik wat anders.

Burn-out

Ze beschrijft in haar boek haar verhaal, over haar burn out en waarom ze dit boek is gaan schrijven. Ook waarom ze het op deze manier heeft aangepakt. Ze begint met algemene informatie over je hormonen en hun huishouding. Daarna gaat ze een aantal hormonen langs met hun specifieke doel. Ze neemt je mee door allerlei kwalen en problemen die je zou kunnen hebben en geeft daar voedingstips en oplossingen voor. Mocht je een specifiek probleem willen opzoeken of juist een ingrediĆ«nt of Ā ander trefwoord dan kan je die achterin gemakkelijk opzoeken. Ook de verschillende recepten staan in een apart register. Na elk hoofdstuk heeft ze een “om te onthouden” stukje, waarin kort en krachtig de essentie van het verhaal terug komt. Verschillende korte tips om snel mee aan de slag te kunnen.

Hormonen

Na de verschillende hormonen zijn je darmen aan de beurt en dan je lever. Hier krijg je zoveel informatie over en tips, een blog is te kort om daar allemaal op in te gaan. Eigenlijk zijn het twee boeken, want bij hoofdstuk 5 gaan we pas echt het voedingskompas in. In hoofdstuk 5 lees je over het basis principe, het kompas dat je je richting geeft. Ze beschrijft daarna 7 richtlijnen of richtingaanwijzers en volg je je unieke pad. Ze beschrijft hoe wij thuis eigenlijk al eten, puur natuur. Zo min mogelijk bewerkt, seizoensgebonden en gevarieerd.

Gluten en suikers

Bijna op het eind van het boek leer ik meer over gluten en over het minderen van suikers in mijn voedsel. Wat ik vooral zelf meeneem uit dit boek is dat ik met mijn gezin al heel goed op weg ben. Natuurlijk kan het altijd beter, maar af en toe wat lekkers is met 2 kleine kinderen in huis soms even nodig.

Mijn pootje doet nog steeds zeer, volgens mij heb ik mijn teen gebroken. Maar zoals Marjolein al schrijft “artsen maken je niet beter, dat doet je eigen lichaam”. Dus ik doe ’t maar even lekker rustig aan.

Het boek is o.a. bij Bol.com te koop.

*** Voor dit artikelĀ hebben we een review exemplaar ontvangen ***

summitmommy