En lezen is leerzaam.
Verhalen kunnen je aan het denken zetten over
wie je zelf bent en hoe je met anderen omgaat.
Daar kom je verder mee!

Al eerder schreef ik een recensie over een boek van Uitgeverij Kwintessens waar deze spreuk voorin het boek staat. Ook bij dit boek – Meneer de Zwerver – is dat precies waar het boek over gaat.

Meneer de Zwerver

Thijs en Anne hebben zomervakantie. Hun vader is overleden en hun moeder heeft niet zoveel geld om op vakantie te gaan. Gelukkig vindt hun moeder een nieuwe baan. De eerste werkdag valt precies aan het begin van de zomervakantie, dus zullen Anne en Thijs zichzelf moeten vermaken. In het bos vlakbij hun huis bouwen ze een prachtige boomhut. Het wordt nog gezelliger als hun neef Sietse mag komen logeren. Met z’n drieĆ«n vermaken ze zich in de schitterende boomhut. Als ze op een ochtend bij de hut aankomen zien ze vreemde dingen. Hun chips is opgegeten. En van wie zijn die grijze haren, en die sok? Sietse heeft een webcam en vanuit huis houden ze via de laptop hun hut goed in de gaten. En dan merken ze dat er ’s nachts dankbaar gebruikt wordt gemaakt van hun hut en van het eten wat er in ligt. De drie ontmoeten de man die de nachten doorbrengt in hun hut. Ze horen het verhaal van de man aan en krijgen medelijden met hem. Ze bedenken allerlei plannen om de man te helpen. Maar of hun moeder daar nu zo blij mee is?

Mijn mening

Hoewel ik het verhaal een niet heel alledaagse situatie vind – hoe groot is de kans dat er een zwerver in jouw boomhut slaapt – zet dit verhaal je wel aan het denken. Zou jij deze zwerver wel helpen? Het laat kinderen die het boek lezen nadenken over hoe zij zouden reageren als ze iemand tegenkomen die hulp nodig heeft. Boodschappen doen voor een buurvrouw die gevallen is, is misschien nog wel te doen, maar een zwerver met lange, grijze haren en lange, vieze nagels, die al wekenlang niet onder een douche heeft gestaan? Dit boek zet je dus inderdaad aan het denken wie je zelf bent en hoe je met anderen omgaat.
Ik vind het boek ook een leuk boek om te lezen. En hoewel je stiekem al weet hoe het afloopt wil je toch verder lezen om zeker te weten hoe het afloopt. Het is leuk en vlot geschreven en soms ook grappig, ontroerend en mooi. Tijdens het lezen word je echt meegenomen in het verhaal en het laat je niet meer los voordat je het uit hebt. Het boek heeft een ietwat open einde, maar toch ook weer niet. Eigenlijk kun je gewoon prima het verhaal zelf afmaken. Maar heb je ook wel eens dat je het dan toch jammer vindt dat het boek uit is omdat je gewoon wilt lezen hoe het afloopt?

Productinformatie

Titel: Meneer de Zwerver
Auteur: Iris Boter