Dulle Griet

Dulle Griet

Dulle Griet was een lief klein meisje dat ooit Greetje heette. Greetje was een heerlijk kind, tot ze oud genoeg was om stout te worden. Ze wilde alles wat niet mocht of kon. Haar ouders riepen op alle mogelijke tonen “Nee”. Soms zelfs door elkaar. Maar Greetje luisterde niet. Zo werd Greetje langzaam Greet genoemd en uiteindelijk werd van Greet – Griet – Gulle Griet gemaakt.

Dulle Griet

Niemand wilde iets met Griet te maken hebben. Geen huwelijk, niet langs haar zitten in de klas, niet samen naar de kermis. Dat maakte het er natuurlijk niet beter op. Ze werd zĆ³ woest dat ze nog harder vloekte, tierde en schold. “Loop naar de hel” riep ze dan. waarop de mensen om haar heen riepen dat ze dat maar zelf moest doen. En dat deed ze. Niemand miste haar, nou ja haar ouders dan. Eventjes.

Op haar weg naar de hel komt Dulle Griet van alles tegen. Het een nog lelijker dan het andere. Het rook er naar kapotte dingen, het stonk er naar rotte resten. Niet verwonderlijk.

Dan komt ze de duivel tegen. EĆ©n tel bleef Griet staan. EĆ©n tel tussen hel en vagevuur. Die kop is de duivel en in die kop is de hel! Ze schopte en hakte zichzelf een weg naar binnen. Het stonk binnen nog veel erger dan buiten. Het stonk er naar slecht verteerde mensen.
Ze drong dieper de hel binnen op zoek naar het hart van de duivel. Maar de duivel heeft geen ziel. Ze roept zo hard als ze kan “DUIVEL”

Maar de duivel neemt niet. De duivel neemt nooit iets.
Je geeft je zelf. En de duivel laat begaan.

Dit is een van de apartere boeken uit onze boekenkast. Om eerlijk te zijn ben ik er nog steeds niet helemaal uit of ik het nu leuk vind om (voor) te lezen of niet. Bijzonder is hij wel degelijk. De jongens hier in huis vinden het boek echter wel leuk en stoer. Zo stoer zelfs dat ze het spel grotendeels op hebben genomen in hun Lego avonturen op zolder. Daar sterven ze nu ook met bosjes door lange, scherpe zwaarden.
De meiden vinden het boek maar niks, ze hebben zelfs niet geluisterd naar het einde van het verhaal.
Nadat ik de lestips heb gelezen is het verhaal ineens een stuk interessanter geworden. Kortom wil je graag eens iets anders lezen dan is dit best wel een aanrader. Dankzij de lestips heeft het boek namelijk een hele andere wending gekregen. Zelfs de meiden zijn nu geĆÆnteresseerd. Zo zie je maar dat je een boek niet alleen op het uiterlijk en innerlijk moet beoordelen.

Info en waar te koop

Auteur: Geert de Kockere
Illustrator: Carll Cneut
ISBN:Ā 9789462912182
Uitgeverij: De Eenhoorn
Dulle Griet is o.a. te koop bijĀ Bol.com

– Heruitgave bekroond prentenboek
– Vernieuwde vormgeving met zilveren belettering
GeĆÆnspireerd op het gelijknamige schilderij van Pieter Bruegel.

* Voor het schrijven van dit artikel hebben wij een recensie-exemplaar ontvangen *

Ik ben de eigenaar van Thuisleven, getrouwd met Tom en samen hebben we vijf prachtige kinderen: Daan, Vera, Tim, Iris en Evi. Aangezien Tom meer dan een full-time job heeft, hebben wij er bewust voor gekozen dat ik thuis ben voor de kinderen. Thuis focus ik mij op allerlei zaken: financiƫn, koken, tuin en moestuin, schoonmaken, boodschappen maar ook speel en leer ik veel met de kinderen. Met de kennis als thuisblijf moeder hoop ik anderen te inspireren.