‘Wat een pech, mijn naam is weg!’ Review
Thuisleven.com > Entertainment > Boeken > Kinderboeken > ‘Wat een pech, mijn naam is weg!’ Review

Ik ben gek op lezen, als het even kan kruip ik graag met een boek op de bank of in mijn bed. En lezen met de kinderen vind ik ook heerlijk. Samen lezen, voorlezen, heerlijke momenten zijn dit! Ik kan hier echt van genieten. Met verjaardagen of sinterklaas geven we de kinderen ook wel eens een boek. De kunst vind ik dan ook om op zoek te gaan naar ‘het-net-even-wat-andere-boek-dan-anders’. En laat Lostmy.name dat nou hebben. Ik mocht het boek ‘Wat een pech, mijn naam is weg!’ reviewen. Een bijzonder en gepersonaliseerd boek!

Wat een pech, mijn naam is weg!

In het boek ‘Wat een pech, mijn naam is weg!’ speelt een jongen of meisje de hoofdrol. Het is een bijzonder verhaal waarin jouw kind de hoofdrol speelt. In ons geval is het een meisje die op een morgen wakker wordt en ontdekt dat haar naam niet meer op de slaapkamerdeur hangt. Hierdoor weet ze niet meer hoe ze heet en het meisje besluit om op zoektocht te gaan. Via een vrolijk gekleurd kronkelpad begint het fantastische avontuur. Er volgt een heerlijk verhaal, met leuke personages die het verhaal nog wat spannender en aantrekkelijker maken. Uiteindelijk komen de letters weer terug, en vormen de gevonden letters de naam van jouw kind. Superleuk!

Personaliseren

Wat het boek ook persoonlijk maakt is het voorwoord. Er staat een standaard voorwoord die je kunt gebruiken. Ik heb ervoor gekozen om het voorwoord aan te passen en zelf te bedenken zodat het nog wat persoonlijker wordt. Toen ik met onze dochter het boek opende zag ze al vrij snel haar naam staan. “Hé mama, kijk hier staat mijn naam!” Ze begon helemaal te stralen toen ik het voorwoord las, want het ging over haar. En nadat ik het had voorgelezen zei ze: “Het klopt helemaal mama.” Heerlijk toch!

Het was bedtijd toen ik dit boek met onze dochter voorlas. Ze was moe, lag lekker tegen mij aan. Ik was eerst bang dat ze in slaap zou vallen. Maar nee hoor, ineens hoor ik “die letter is ook van mij!” Ik las nog even iets verder en toen kwam het moment dat ze doorhad dat zij de hoofdrolspeler was in dit verhaal, dat moment is geweldig!

Wat vinden wij ervan

Het boek heeft een mooi formaat, is gedrukt op stevig papier, grappig geschreven en prachtig geïllustreerd. Het magische en persoonlijke maakt dit boek tot een bijzonder en uniek boek! Ook na een paar keer blijft dit boek leuk om voor te lezen. Het verveelt niet. In het boek staan ook wat moeilijkere woorden zoals ‘ongeacht de gevaren’ en ‘bretels’. Mooi voor de woordenschat! Onze dochter is 5 jaar en is erg geïnteresseerd in letters, ik merkte dat het boek uitnodigt om ook op letterjacht te gaan. Naast een leuk voorleesboek kun je dit boek dus ook zeker zien als een leerzaam boek. Grappige note: je krijgt een handleiding bij het boekje.

De opzet van het verhaal is dat het rijmt, maar niet alle zinnen rijmen even fijn. Ik denk dat dit komt omdat het originele verhaal uit het Engels komt en dat bij het vertalen naar het Nederlands de rijm niet goed is opgepakt. Heel storend is dit niet. Het is een leuk en origineel cadeau voor een verjaardag, kraambezoek, sinterklaas of gewoon voor tussendoor. Voor €26,99 ontvang je dit boek thuis en wordt gratis verzonden.

Lost my name

Iedereen kan via de site van www.lostmyname.nl een boek maken. Het is heel simpel: je vult de naam in van het kind, klikt het geslacht aan en dan op ‘maak het boek’. Het boek is dan al klaar, je kunt het boek per bladzijde bekijken en eventueel nog wat aanpassen. Zo komen een aantal personages in het verhaal voor die meehelpen. Wanneer een personage je niet ligt kun je dit aanpassen, er worden 3 opties gegeven. Dit is ook handig als een letter meerdere keren in een naam voorkomt, zoals in ons geval twee keer de letter a. Elke letter geeft 4 pagina’s verhaal weer. Ongeacht hoe groot de naam is van de hoofdpersoon!

Als het boek af is, dan heb je het helaas nog niet meteen in huis! Het liefste had ik gewild dat het boekje uit de printer kwam rollen. Wat was ik nieuwsgierig! Ik voelde mij net een klein kind, gelukkig duurde het niet lang. Binnen een paar dagen had ik het al in huis.