De kale boom
Thuisleven.com > Entertainment > Boeken > Kinderboeken > Recensie: De kale boom – Barbara de Wolf en Tamara Bos

Recensie: De kale boom – Barbara de Wolf en Tamara Bos

De 16-jarige Michael is ziek. En op het moment dat de bomen weer blaadjes krijgen, verliest Michael door zijn ziekte zijn haar. Als hij in de spiegel kijkt zegt hij: ‘Kijk mam, ik lijk wel een omgekeerde boom!’ Toen ontstond het idee voor een prentenboek.

De kale boom

Het is lente, het zonnetje schijnt, de bloemen gaan bloeien en de bomen in het bos krijgen weer blaadjes. Alle bomen? Nee, Beuk voelt zich niet zo lekker en krijgt helemaal geen nieuwe blaadjes. Familie Eekhoorn kan zich niet meer verstoppen in Beuk en ze verhuizen naar een andere boom. Beuk voelt zich eenzaam en verdrietig. Meisje Eekhoorn vindt het zielig en samen met de andere dieren in het bos bedenken ze een plan. Het wordt immers al gauw weer herfst en winter en dan krijgt Beuk het koud!

Iedereen wil wel helpen en iedereen kan wel iets missen. Uil en de andere vogels geven allemaal een veer, mieren brengen plukjes wol en slang geeft zijn vel. Met elkaar maken ze slingers van bladeren, bloemen en kapotte eierschalen. Dan gaan ze Beuk helemaal versieren, van top tot teen. Het wordt zo mooi, dat Beuk het er warm van krijgt, vanbinnen en vanbuiten. Het wordt herfst, het wordt winter en bij alle andere bomen zijn de bladeren gevallen. Ondertussen is Beuk nog steeds de mooiste boom van het hele bos. En als het weer lente wordt, dan…

Mijn mening over De kale boom

Als je dit boek gaat lezen met in je achterhoofd de ziekte van Michael, dan denk je misschien dat het best een zwaar en zielig boek zal zijn. Maar dat is helemaal niet zo! Dit boek is juist een heel mooi verhaal over een boom die zich niet lekker voelt en waar heel goed voor gezorgd wordt door zijn vrienden. Door met elkaar samen te werken, helpen ze de zieke Beuk er weer helemaal bovenop. De nadruk ligt in dit verhaal niet op ziek-zijn, maar op elkaar helpen, vriendschap en samenwerken. Over dit boek valt goed na te praten met kinderen en je kunt er met je kinderen diverse leerzame lessen uit halen. De illustraties hebben een heel eigen en aparte stijl. Ze zijn mooi en kleurrijk en het contrast tussen de zieke boom en de andere bomen is duidelijk te zien.
Kortom: een mooi en leerzaam verhaal, mooi vormgegeven en geschikt voor kinderen vanaf een jaar of 4.

Info en waar te koop

Titel: De kale boom