Hallo, mijn eerste woordenboek (review)
Thuisleven.com > Entertainment > Boeken > Baby en peuterboeken > Hallo, mijn eerste woordenboek (review)

Hallo, mijn eerste woordenboek (review)

Je kind helpen om zijn woordenschat te vergroten doen we eigenlijk, misschien wel onbewust, allemaal. Al vanaf jonge leeftijd praten we met ons kind, we wijzen dingen aan en benoemen dat. ‘Kijk dat is mama’ of ‘dat is een koe, en een koe zegt boe’. Op deze manier leert een kind op jonge leeftijd al zijn/haar eerste woorden. Ook zijn er vele soorten kinderboeken die je met je kind kunt lezen. Boeken waarin plaatjes staan met het woord erbij geschreven bijvoorbeeld. Deze boeken worden ook wel woordenboeken genoemd en lenen zich uitstekend voor om met je kind nieuwe woorden te gaan leren. Er zijn vele soorten en maten om uit te kiezen. Maar mocht je nog op zoek zijn naar een leuk en aantrekkelijk boek om je kind te helpen met het aanleren van zijn/haar eerste woordjes? Dan is Hallo, mijn eerste woordenboek misschien wel wat voor jullie. Overigens is dit boek niet alleen een mooi boek voor je dreumes/peuter. Ik mocht dit boek reviewen en vertel je er graag meer over.

Hallo, mijn eerste woordenboek

Zodra ik het boek in handen, heb zie ik dat dit geen standaard ‘kinderenwoordenboek’ is. Zo is het formaat van het boek 28 x 21 cm, een fijn ‘groot’ formaat. Niet te klein, maar ook niet te groot. Dit boek kun je gerust meenemen in een tas als je op weg gaat. Het boek is niet zo groot dat je er een bigshopper voor nodig hebt om te vervoeren. Naast het feit dat het boek van karton is, valt mij op dat er in dit boek gebruik is gemaakt van foto’s. Er komen geen geïllustreerde plaatjes aan bod. De foto’s zijn duidelijk, helder en kleurrijk. Door het gebruik van de foto’s heeft het boek al een hele andere uitstraling dat de boeken met geïllustreerde plaatjes. Elke pagina heeft een thema. De 16 thema’s zijn: gezicht, ontbijt, verkeer, avondeten, speeltuin, fruit, lichaam, school, groente, huis, kinderopvang, supermarkt, wassen, familie, kleding en het park.

Vormgeving

Het boek zit goed in elkaar en is mooi vormgegeven. De foto’s passen ook perfect bij deze tijd. Zo is er voor een televisie ook een echt platte tv gebruikt, en geen tv met een dikke kont zoals je die jaren geleden nog wel regelmatig zag. Ook passen de foto’s goed bij onze Nederlandse cultuur. Bij het ontbijt staat bijvoorbeeld een pot pindakaas en een schaaltje met vlokken. En bij het avondeten zie je op een bord gekookte aardappels met boontjes en een stukje kip liggen. Er is goed over nagedacht, want dit is passend bij de Nederlandse cultuur.

Bij elke afbeelding staat ook het woord geschreven. Het lettertype past ook bij de vormgeving van het boek. Lekker speels, hoewel sommige woorden wat klein zijn geschreven. Maar dat is maar een kleinigheid. Wat mij ook opvalt in dit woordenboek is dat bij elk woord een lidwoord wordt gebruikt. In dit boek staat bij ‘lip’ niet alleen het woord ‘lip’ maar ‘de lip’. Super dat hier aan is gedacht!

Hoe en voor wie kun je dit boek inzetten?

Ik vind het een erg mooi en waardevol boek. Dit woordenboek is niet alleen geschikt om je kind de Nederlandse taal aan te leren, maar ook voor anderstaligen. Doordat er gebruik wordt gemaakt van foto’s, en niet van tekeningen, zullen woorden sneller herkent worden. Manieren om met dit boek aan de slag te gaan:

• Wijs een afbeelding aan en laat het kind het woord benoemen.
  • Laat het kind een afbeelding aanwijzen en benoemen.
  • Maar je kunt er ook spelletjes van maken: