Thuisleven.com > Entertainment > Boeken > Kinderboeken > Recensie: Alleen Isa van Kwintessens Uitgeverij

Recensie: Alleen Isa van Kwintessens Uitgeverij

Ik ken een heel leuk meisje
Wil je haar eens zien?
Kijk dan in de spiegel,
Dan zie je haar misschien.

Alleen Isa

Kent u dit oud poezie-albumversje nog? Dit versje speelt een belangrijke rol in het boek ‘Alleen Isa’. Isa zit in groep 8. De drie vriendinnen van Isa gaan na de zomervakantie allemaal naar het havo/vwo. Isa niet, zij gaat naar het vmbo, op een andere school dan haar vriendinnen. Isa durft het niet tegen haar vriendinnen te vertellen. Ze is bang dat zij hen kwijtraakt. Isa probeert allerlei plannen te bedenken waardoor ze elkaar steeds zullen blijven zien, ook als ze niet meer op dezelfde school zitten. Deze plannen mislukken steeds. Bovendien lijken haar ouders geen tijd meer voor Isa te hebben nu het niet zo goed met haar oma gaat. En ze voelt dat er op haar neergekeken wordt door haar zus, die hoogbegaafd is. Isa voelt zich alleen, heel alleen, en ze neemt toevlucht tot chocolade, chips en allerlei andere lekkere dingen.

En dan is er nog de eindmusical. Isa zit samen met haar drie vriendinnen in het dansgroepje. Niet dat Isa goed is in dansen, maar ze wil erbij horen. In het danspakje wat erg strak zit, voelt ze zich niet prettig. Isa voelt zich steeds meer en meer ongelukkiger. Wat zullen haar vriendinnen van haar denken? Wat zullen de mensen denken die naar de musical komen kijken?

Dan gebeurt er op een dag iets waardoor Isa wegloopt en in tranen bij haar oma aanbelt. Haar oma leert haar een belangrijke les. Al is zij minder goed in rekenen en taal, niemand kan zulke lekkere pannenkoeken bakken als zij!
En hoe het afloopt met de eindmusical? Dat lees je in het boek ‘Alleen Isa’.

Mijn mening over ‘Alleen Isa’

Alleen Isa is een boek wat naar mijn mening in elke boekenkast van groep 8 of van een achtste-groeper moet staan. Het zou zelfs een heel goed voorleesboek in groep 8 zijn . Juist op die leeftijd zijn veel kinderen op zoek naar hun identiteit en slaat de onzekerheid toe. De kinderen van groep 8 zullen zich herkennen in Isa of juist in één van de andere personages uit het boek. Verschillende componenten worden in dit boek benoemd, zoals het niveau, het uiterlijk en waar je al dan niet goed in bent. Elke achtstegroeper zal zich wel in iets uit het verhaal herkennen en elke achtstegroeper zal er een wijze les uit kunnen trekken.

Het boek is vlot en herkenbaar geschreven. Je leest het boek snel en makkelijk weg. Het lettertype is ook prettig te lezen. Er staan geen illustraties in het boek. De illustratie op de voorkant is een herkenbaar vanuit het verhaal en het geeft precies de kern van het verhaal weer.

Productinformatie

Titel: Alleen Isa
Auteur: Mieke van Wieringen