Woensdagavond kenmerkt zich voor ons door offline te zijn en spelletjes te spelen. De eerste keren was dat even wennen, zeker als een van de telefoons een seintje gaf. Daarom zetten we tegenwoordig het geluid uit en leggen we de gsm’s met het scherm omlaag op de hoge kast. Zo ziet niemand ze meer en kunnen we ongestoord een spel spelen. Om het voor iedereen leuk te houden spelen we met regelmaat een compleet nieuw spel. Deze week was het tijd voor Azul.

Azul

Voorbereiding:

Elke speler neemt een spelersbord en legt deze met de gekleurde muur naar boven. Neem een scoresteen en zet deze op ‘0’ van het scoresysteem. Leg de Fabrieksschijven in een rondje in het midden van de tafel. Neem in een spel met 2 spelers 5 Fabrieksschijven, in een spel met 3 spelers 7Ā Fabrieksschijven en in een spel met 4 spelers 9 Fabrieksschijven. Vul de zak met de tegels (100 stuks). En leg op elke Fabrieksschijf in het midden 4 tegels uit de zak. Deze tegels leg je willekeurig neer, dus zonder te spieken in de zak. Degene die als laatste in Portugal is geweest mag beginnen (of kies zelf willekeurig iemand).

Spelverloop:

Elke speelronde bestaat uit 3 fases:

1: Fabrieksaanbod

De speler die aan de beurt is legt het startersfiche in het midden van de tafel en speelt zijn eerste beurt. Daarna verloopt het spel volgens de wijzers van de klok. Tijdens je speelbeurt moet je op Ć©Ć©n van de volgende manieren tegels nemen:

  • Neem alle tegels van dezelfde kleur van Ć©Ć©n van de Fabrieksschijven en schuif de rest naar het midden van de tafel.
  • Neem alle tegels van dezelfde kleur van het midden van de tafel. Als de startersfiche er nog ligt neem deze dan ook en leg deze op het meest linkse vakje van je vloerlijn.

Leg vervolgens de tegels op Ć©Ć©n van de 5 patroonlijnen op je spelersbord. Dit zijn de vakjes die trapsgewijs aflopen. Leg de tegels van rechts naar links. Elke patroonlijn moet bestaan uit dezelfde kleur tegels. En zoals je wellicht kunt zien op het bord kan er op de bovenste lijn maar 1 tegel liggen en op de onderste rij 5 tegels. Heb je meer tegels gepakt dan je kwijt kunt dan moeten deze op de vloerlijn gelegd worden.Ā  Je mag geen tegels van een kleur nemen als er al een tegel van die kleur op de muur ligt.

Bordspel Azul eerste beurt

2: Muurbekleding

Als alle tegels van tafel op zijn dan beginnen de spelers met de muurbekleding. Dit kun je om beurten doen om te kijken of niemand vals speelt of, als je iedereen vertrouwt, doe je dit gelijktijdig.

Als een patroonlijn helemaal compleet is dan mag de tegel uit het rechtse vakje op de geklede muur gelegd worden. Elke tegel moet gelegd worden op het diens overeenkomstige tegelkleur vakje. De overige tegels gaan terug in de deksel van de Azul doos gelegd. Werk hierbij van boven naar beneden. Is er een rij niet compleet dan blijven deze tegels liggen voor de volgende ronde.

Elke tegel die verplaatst wordt naar de muur levert punten op. Als een tegel los ligt dan verdien je met het leggen van deze tegel 1 punt. Grenzen er tegels aan de tegel dan ontvang je 1 punt voor de geplaatste tegel en 1 extra punt voor elke tegel die eraan grenst plus de rest van de rij.

Voorbeeld:

puntentelling Bordspel Azul

Als we ervan uit gaan dat de laatst gelegde tegel de gele is, is de puntentelling als volgt: link 3 punten, midden 3 punten en rechts 6 punten.

Zijn alle punten geteld dan wordt er gekeken of er tegels op de vloerlijn liggen. Elke tegel van de muurlijn telt als minpunt. Boven elke tegel van de vloerlijn staat hoeveel minpunten er voor die tegel afgetrokken moeten worden. Je punten score kan echter nooit onder de 0 uitkomen.

3:Ā Voorbereiding van de volgende ronde

Alle Fabriekstegels worden weer gevuld met tegels vanuit de zak. Is de zak leeg kiep dan de tegels uit de doos terug in de zak en vul verder aan. Daarna begint de volgende ronde, waarbij exact hetzelfde wordt gedaan als hierboven. Zo gaat het spel door tot een (of meerdere) spelers een horizontale lijn op de muur compleet heeft gemaakt.

Tel alle punten op zoals in de vorige ronden en bekijk daarna welke spelers extra punten verdienen. Deze punten kun je verdienen als je aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • Voor elke complete horizontale lijn ontvang je 2 punten
  • Je krijgt maar liefst 7 punten extra als je Ć©Ć©n complete verticale lijn hebt.
  • En als je van een kleur alle tegels op het veld hebt liggen ontvang je maar liefst 10 punten extra.

Heb je meerdere horizontale, verticale of complete kleuren op tafel verdien je dus extra veel punten.

spelersvariant: op de achterkant van het spelersbord staat een andere variant van het spel. Raadpleeg hiervoor het spelersboekje dat bij het spel zit.

Onze ervaring

De spelregelsĀ van Azul lijken in eerste instantie veel en moeilijk. Maar als je deze even doorleest en de eerste ronde speelt met het boekje erbij, heb je het spel al snel onder de knie is ons opgevallen. Ook de kinderen snapten meteen wat de bedoeling was.

Het is een uitdagend spel in die zin dat je nooit weet welke tegels er genomen kunnen worden. Tevens kunnen andere spelers je behoorlijk tegenwerken door in de laatste ronde met tegels op te zadelen waar je niks mee kunt (die moeten dan naar de vloerlijn) of met extra veel tegels (waarvan de rest ook naar de vloerlijn moet). Zo kun je behoorlijk wat minpunten krijgen. Verder speelt het spel zich lekker vlot weg en is het makkelijk op te pakken door nieuwe spelers. Leuk als er eens vriendjes of vriendinnen langs komen.

Het enige wat we als minpunt ervaren van Azul zijn het maximum aantal spelers.

Speel jij graag een nieuw spel?

Geverifieerd door ExactMetrics