Review The First Purge

The Purge, voor wie het niet kent. Er zijn nu vier verschillende Purge film te zien. Het zijn Amerikaanse Horror Actie films, waarin op 21 maart van 19:00 tot 07:00 alle misdaden zijn toegestaan en niet berecht worden. De films spelen zich af rond het jaar 2022 waarin de VS denkt de oplossing te hebben gevonden tegen criminaliteit. Ze noemen het Purge Night, of te wel Zuiveringsnacht.

De film serie The Purge

De eerste film, getiteld The Purge, kwam uit in 2013. Hierin spelen Ethan Hawke, Lena Headey, Adelaide Kane, and Max Burkholder een familie die op Purge nacht heel veel onverwachte boze moordlustige bezoekers en buren van zich af moesten slaan.
De tweede Purge film is The Purge: Anarchy. Speelde de eerste film zich eigenlijk alleen af in Ć©Ć©n huis, nu laat het de straten van Los Angeles zien tijdens de Zuiveringsnacht. Een politie agent wil zijn zoon wreken en helpt daarbij een getrouwd stel en een gekidnapte moeder met haar dochter. Hij wordt daarin bijgestaan door acteur Edwin Hodge, die de gewonde man uit de eerste film speelde.
The Purge: Election Year deze derde film kwam uit in 2016 waarin we weer wat oude bekenden zien van de eerste twee films. Alleen acteur Edwin Hodge speelt in de eerste drie Purge films. Deze nacht is senator Charlie Roan een doelwit. Ze is de enige overlevende van haar gezin van een Zuivering van 15 jaar geleden. Ze is voor afschaffing van de Zuivering en wil President worden.

The First Purge. The first Purge is een prequal. Hierin gaan we terug in de tijd, naar het eerste experiment met het Zuiveren. Alleen op Staten Island worden mensen psychologisch aan een test onderworpen en krijgen ze geld aangeboden om mee te doen aan dit experiment. Het experiment is onder leiding van een politiek leider genaamd Arlo Sabian van de NFFA (New Founding Fathers of America). Ze hebben gekozen voor Staten Island omdat deze een weerspiegeling zou zijn voor de rest van Amerika en vrij gemakkelijk afgesloten kan worden van de rest. Dr May Updale is de bedenker van het Experiment, dat niet helemaal verloopt zoals ze aanvankelijk had gedacht. Maar Arlo Sabian zorgt voor wat extra inbreng om de Zuiveringsnacht net wat beter te laten verlopen.

Mijn mening over de film The First Purge

Het idee van een Zuivering om de economie te boosten en om criminaliteit tegen te gaan vind ik ver gezocht. Al die mensen die wel gewoon werken en ineens er niet meer zijn omdat ze gezuiverd zijn? Lijkt mij als werkgever lastig om dan snel allemaal nieuwe mensen in te werken de dag na de Zuivering. Maar oke, het is natuurlijk een film en dan kan alles. Als je er echt bij gaat nadenken dan is dit idee natuurlijk gewoon belachelijk en absoluut niet haalbaar. Dat daargelaten zie ik nog wel meer problemen die de kop op zouden duiken als ze dit in het echt zouden uit voeren. De mensen die kunnen zouden denk ik allemaal het eiland verlaten, ook al staat er een geld bedrag tegenover om te blijven. Hiermee willen ze klaarblijkelijk graag goed laten zien dat het om de armere mensen van Staten Island gaat. Een echte klasse strijd. In de films gaan mensen echt op het allerlaatste nippertje hun deuren sluiten. En dat terwijl je zou denken dat je je al uren van te voren gaat klaar maken om een eventuele strijd aan te gaan of om je huis en geliefden te beschermen.

Acteurs

In deze film speelt Y’lan Noel de drugsbaron Dimitri. Het is voor Y’lan zijn eerste echte hoofdrol en ik vind dat hij de film wel goed draagt. Ik ken hem uit de HBO serie Insecure waar hij Daniel King speelt. Lex Scott Davis is ook een rising star en heeft dit jaar haar grote scherm debuut met The first Purge, de actie film Superfly en een drama genaamd Foster Boy. Deze film heeft een aantal hele mooie schrik momenten, maar het verhaal is wat magertjes. Het idee van een Zuivering is al horror genoeg zonder een psychotische drugverslaafde die de boel op scherp zet. Het is een echte slasher horror film met een heel klein beetje komische luchtigheid door de dialogen. Omdat ik de andere films al kende was het leuk om te zien waar ze met deze film heen wilde. Het lijkt of ze met deze een wat meer politieke statement willen maken om de verschillende klasse in Amerika te laten zien en spreken. Ben je fan van slasher horror, actie en de groter redder in nood films dan is het een leuke avond vuller van 97 minuten.

Info en waar te koop?

The First Purge is vanaf woensdag 14 november te koop op dvd en Blu-ray bij onder andere bol.com

#Voor het schrijven van dit artikel hebben we een review exemplaar ontvangen#