Salomé - Jojanneke Buschgens
Thuisleven.com > Entertainment > Boeken > Roman > Salomé – Jojanneke Buschgens

Salomé – Jojanneke Buschgens

Heeft u het ook wel eens bij een boek? Je kruipt als het ware helemaal in het boek. Je wilt het in één ruk uitlezen en kunt het boek niet meer naast je neer leggen. Tegelijkertijd hoop je dat het boek nooit uit komt, want dan moet je weer helemaal uit het verhaal kruipen en de personages loslaten. Herkent u het? Dit is zo’n boek: Salomé, een debuutroman van Jojanneke Buschgens.

Salomé

Dit verhaal gaat over twee vrouwen, Julia en Britt.
De enige dochter van Marc en Julia is drie jaar geleden overleden. Marc lijkt het leven weer zo goed en zo kwaad als kan opgepakt te hebben, maar bij Julia wil dat nog niet lukken. Het verlangen naar haar dochter is te groot. Marc en Julia dreigen steeds verder uit elkaar te groeien. Houdt het huwelijk van Marc en Julia stand na dit grote verlies? En kan Julia weerstand blijven bieden als er ineens een andere man in haar leven komt?
Britt heeft al een aantal jaar een relatie met Jozef, een weekendrelatie. Britt wil zich graag aan Jozef binden en samen in één huis wonen. Ze is al drieëndertig, de tijd dringt en het verlangen naar een kindje is heel groot. Alleen Jozef lijkt bindingsangst te hebben en enig gesprek in deze richting wordt snel weer afgekapt. Britt bedenkt een plan waardoor Jozef wellicht wel bij haar wil intrekken. Maar dan komt Britt tot een ongelofelijke ontdekking … Niets is wat het lijkt.

Dit boek bevat eigenlijk drie verhaallijnen. Het ene verhaal is het verhaal van Julia. Het andere verhaal is het verhaal van Britt. Twee vrouwen die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben. Maar er is één klein meisje die hun levens op een bizarre manier samenbrengt: Salomé.
Tussen deze twee verhaallijnen door loopt er nog een derde verhaallijn. Een kijkje in het leven van Julia en Marc zo’n 3 à 4 jaar geleden, toen ze samen met Salomé nog een gelukkig gezinnetje vormen. Maar ook de tijd dat het noodlot in dit gezin toeslaat.

Mijn mening over Salomé

Salomé is een debuutroman van Jojanneke Buschgens. Ik ken de auteur niet, maar omdat het een stadsgenoot van mij is, hoorde ik hier en daar al diverse positieve verhalen van. Ook op Bol.com en Hebban.nl las ik meerdere zeer positieve reacties. Dit boek kwam dus op de lijst van boeken die ik heel graag zou willen lezen. Ik wist dus niet hoe snel ik moest toehappen toen de vraag onder de Thuisleven-bloggers werd gesteld wie dit boek zou willen lezen en recenseren. Ik natuurlijk!

Toen ik dit boek had ontvangen ben ik het ook direct gaan lezen. En wow … eenmaal begonnen is het boek moeilijk meer naast je neer te leggen en dat maakt dit boek tot een echte pageturner. Al vanaf de eerste bladzijde kruip je in de huid van Julia en van Britt. Maar ook in de huid van Marc, Salomé en Jozef. Dit brengt het verhaal heel dichtbij, je beleeft alles als het ware met de personages mee. Je voelt het verdriet, de pijn en de verwijdering die Marc en Julia doorstaan. Je gunt dit niemand toe en je hoopt van ganser harte dit zelf nooit mee te hoeven maken. En je voelt het verlangen van Britt, naar vastigheid, naar een kindje. En je voelt walging en afschuw als zowel Britt als Julia een bizarre ontdekking doen.

Een boek wat je niet meer naast je neer kunt leggen omdat je het in één keer wilt uitlezen. Het boek waarvan je anderzijds hoopt dat er geen einde aan komt omdat je dan weer uit het verhaal moet kruipen. Een heftig verhaal, maar een prachtig boek. De uitgeefster van het boek schreef op een bijgevoegd kaartje over een ‘pareltje’. En dat is het. Ik zou er nog meer woorden over kunnen schrijven, maar elk woord zou te kort schieten. Ik kan maar een ding aanraden; lees het zelf!

Productinformatie

Titel: Salomé
Auteur: Jojanneke Buschgens