Kruidenweetjes over planten
Thuisleven.com > Entertainment > Boeken > (moes)tuin > Kruidenweetjes over planten

Kruidenweetjes over planten

Mijn moeder heeft in haar tuin heel veel kruiden staan en ze weet heel veel van het gebruik van die kruiden. Voor menig kwaaltje loopt ze even de tuin in, plukt wat en zet een heerlijke thee.

Kruidenweetjes

Ik ben ook altijd erg geĆÆnteresseerd geweest in kruiden enĀ de geneeskundige toepassing. Ik vind het dan ook ontzettend leuk dat ik een review mag schrijven over Kruidenweetjes over planten van Wieny Adelaars.

Kruidengeneeskunde bestaat al heel erg lang. Al honderden jaren maken mensen handig gebruik van wat de natuur ze biedt om ziektes en kwaaltjes te genezen. Deze kennis is door de eeuwen heen steeds meer verfijnd en verbeterd. Het is net als reguliere geneeskunde wel een vak apart, dus wees altijd erg verstandig en voozichtig bij het gebruik van kruiden als medicijn.

Het is een ontzettend origineel boek omdat het compleet anders is dan andere kruidenboeken. Geen handleidingen of recepten, maar leuke, interessante stukjes over verschillende planten. Het boek leert je niet hoe kamille er uit ziet of waar je het moet plukken of in welke hoeveelheden je het in je thee moet doen (als dat al de bedoeling is) maar wel hoeveel soorten er zijn, een paar leuke historische weetjes en een heuse toverspreuk.

Een schat aan kennis

Het boek is dus geen handleiding. Er staan geen plaatjes in zodat je de planten in het wild kunt herkennen en er staan geen tot op de milliliter afgemeten recepten in. Het is wĆ©l een enorme schat aan kennis die de schrijfster – een zeer ervaren kruidenkenner – gul met haar lezers deelt. Het leest bijna als een blog, met allemaal grappige en interessante stukjes. Ik blijf er maar in neuzen en lezen, want het is zo leuk om al die interessante dingen over al die bekende – en minder bekende – kruiden te lezen.

Voor iedereen die houdt van planten en kruiden en die iets meer wil weten van de planten en kruiden in de achtertuin is dit een heel erg leuk boek en een enorme aanrader.

Kruidenweetjes over planten
Wieny Adelaars